
Luxury is often defined through the use of (frequently relatively superficial) artifice. The quality of many wristwatches is often reflected in the expensive-looking, occasionally handmade and frequently large presentation boxes they come in. The sheer size of this packaging is a headache for the retailer, who hasn't the space for it all, and a delight for the new owner at the moment of the purchase. But then that over-sized packaging disappears into the bottom of a dusty cupboard, never to be seen again. So what's the point?
We think there's a better way to go about it!
Luxus wird meistens relativ vordergründig über eine luxuriöse Aufmachung sichtbar gemacht.
Gerade Armbanduhren definieren ihre Qualität über wertvolle, teilweise handgemachte, vielfach grosse Schatullen. Die Ausmasse dieser lassen zuerst den Juwelier, mit seinen immer knappen Platzverhältnissen erschauern, erfreuen dann im Moment des Kaufens den Besitzer um sich ein paar Wochen später im Keller wieder zu finden. Und was dann?
Wir denken es geht auch anders - zum Beispiel "mit Mehr InHalt"!

Everything about the MIH Uhr is high quality, though not high price. The pricing of the watch is extremely keen – so keen, in fact, that the cost of developing its annual calendar is not actually included in the price: the design has been made open source to allow other watchmakers to adopt the concept (who's going to be next?). ;-)
Ludwig Oechslin hit on a novel form of packaging for the packaging – it's something that has been attesting to Swiss quality on a daily basis for more than 250 years: the Neue Zürcher Zeitung newspaper! Wrap the watch in the paper, hand it to the buyer, he or she sticks it under their arm and walks out of the shop! It's what we do at Embassy, Lucerne, whenever we sell an MIH. A little piece of Velcro attaches the watch to the booklet it comes with, then the booklet is stuck to the NZZ with a blue sticker – and that's it. Cost: CHF 13.50.
If the owner unearths today's NZZ at the bottom of that dusty cupboard (next to the huge boxes of other watches…), he or she will remember 18 December 2010, the day the MIH watch was bought. Alternatively the newspaper can simply be recycled after it's been read.
Jeder Berührungspunkt der MIH Uhr sollte von hoher Qualität sein, allerdings nicht kostspielig. Die Kalkulation der Uhr ist extrem knapp und zudem ist die gesamte Entwicklung des Jahreskalenders nicht im Preis eingerechnet - es handelt sich dabei um eine Open Source
(mal sehen, welche Firma dies nächstens nutzt ;-)...).
Ludwig Oechslin dachte für die Hülle an den besten Artikel welcher in der Schweiz seit über 250 Jahren täglich von neuem Qualität beweist: Die Neue Zürcher Zeitung! Die Uhr in der Zeitung, diese unter dem Arm aus dem Geschäft spazieren. Etwa so stellte er sich den Verpackungsablauf des Jahreskalenders vor und so machen wir es. Jeden Tag, immer wenn bei Embassy jemand eine MIH Uhr kauft. Mit einem Klettpunkt wird die Uhr auf dem MIH-Büchlein fixiert. Der blaue Kleber wird auf die richtige Stelle der NZZ geklebt und fertig ist die Verpackung. Kosten: CHF 13.50.
Wird nach Jahren die Zeitung von heute neben einer der verstaubten Uhrenboxen von Neuem entdeckt, erinnert sich der Betrachter an eben diesen 18. Dezember 2010. An den Tag als die MIH Uhr gekauft wurde. Oder aber die Zeitung landete gleich im Altpapier und die Entsorgung wurde nach gescheiter Wissensvermehrung umgehend eingeleitet.

We're doing something similar at ochs und junior. The watches come with a booklet describing the background of ochs und junior and its watches. The children's watch (the settimana junior) gets a cartoon. An intuitive story that leaves plenty of room for the imagination while at the same time explaining how the watch works (the photo shows the settimana junior against one of the ten cartoon prototypes).

The ochs und junior anno cinquanta takes a different approach. The booklet is printed on recycled paper and bound using recycled card, while the watch itself is presented in a handmade leather wallet. The wallet is really useful, as it can be used to safeguard other brands of watch, too.

The concept watches that emerge from Ludwig Oechslin's Treasure Chest of Ideas also come in a wallet fashioned from naturally tanned leather. Each model – due ore idea, mese idea and luna mese idea – comes with one of Sjoerd's cartoons. These watches are our works of art…
And now we have our tinta! One of the possible interpretations of the ochs und junior 'idea' concepts. What's the best way of presenting it? What ideas would flow into this version?
Für jedes Thema, due ore idea, mese idea und luna mese idea hat Sjoerd eine wunderbare Cartoonabhandlung gezeichnet. Diese Uhren sind unsere Kunstwerke...
Und nun kommt die "tinta"! Die eine mögliche Interpretation der ochs und junior idea Konzepte.
Wie wäre diese zu verpacken? Welche Erfahrungen würden in dieser Zugabe einfliessen?

What is important? What is useful? What does it need? Our motto has always been: "The simpler, the better". You can be the judge of whether we have succeeded in that… ;-)
The packaging components include recycled cardboard, some ink and two black elastic bands…
Die Zutaten zur Verpackung sind: Ein Stück Wellkarton aus Recyclingproduktion, etwas Tinte und zwei schwarze Elastikgummis...

Each of the 'idea' watches has a large wooden stamp containing the instructions, the purchase date, the number of the colour of the dial (tinta only) and the URL of the ochs und junior website.

We manually stamp the cardboard as carefully as possible (though it's never perfect!). The watches should be ready in February or thereabouts.

The two elastic bands are then threaded through the holes in the cardboard…
... Fertig... Kosten: CHF 1.- (natürlich ohne die kleine Amortisation des Stempels und Sjoerds Design dafür).

Da liegt sie nun die erste (fast) fertige "tinta" im 42mm Titangehäuse. Und weil sie eben erst fast ganz fertig ist zeigen wir die ganze Uhr im nächsten Blogeintrag - so gegen Ende des ausklingenden Jahres...

Here's a picture of the first (almost) finished tinta in its 42 mm titanium case. We'll show you the definitive tinta in the next blog in a few days' time. It looks and feels amazing in the wrist. Very light, very immediate – people react very positively to it and its great to ski with – it's currently snowing in Lucerne!
Am Handgelenk auf jeden Fall trägt sie sich schon mal wunderbar. Sehr leicht, präsent, Leute reagieren auf die Uhr und Skilaufen damit ist perfekt... Es schneit in Luzern!

Ach ja, zum Schluss wird noch etwas branding betrieben. Denn wie wir es bis anhin immer gehalten haben: Das ochsenlogo wird nur gebrandmarkt, geprägt, punziert und eben gestempelt... Etwas eigenartig - eben ochs und junior.